Bo kvar i huset men får inte ha medlåntagare?

Hej

Jag o exet ska flytta isär. Bor nu i villa o har swedbank som bank. Ringde dem idag för att se om jag kan ta över lånen själv. Efter en enorm kö kom jag fram. Man ska tydligen ansöka genom att höja bolånet på internetbanken men det fattade jag inte heller sen ändå. För då var man tvungen att ge bådas inkomst och det blir ju fel. Fattar inte vad han pratade om…

. Men hursomhelst sen frågade jag om man inte kan stå själv på lånet, kan man då ha exempelvis sin förälder som medlåntagare.
Men då säger han att man inte FÅR HA medlåntagare längre. Bara om man bor ihop!!! Borgenär finns inte heller…
Är det så här på alla banker nuförtiden eller bara på swedbank??? Har aldrig hört talas om det innan nämligen att man inte kan ha medlåntagare :man_shrugging::man_shrugging::man_shrugging: Är det någon som vet??
Jag kommer troligtvis inte få bo kvar utan medlåntagare så jag får lite panik nu… Var helt säker på att man kunde ha medlåntagare…
Om det bara är swedbank som är knäppa så måste jag byta bank isf… Ännu krångligare :sob: Pallar inte med allt krångel mitt i en separation!!

En snabb sökning på google ledde till Danske Bank där det stod beskrivet vad det är.

Hej @Anden. Jag är i samma sits som dig. Har Nordea som inte godkände min syster som medlåntagare, för hon har familj. Jag har dock fått godkänt att ha min bror, som är singel, som medlåntagare (på en fjärdedel av lånen). Danske bank godkände inte medlåntagare. Testa alltså andra banker!

1 gillning

Aha okej. Såklart att det ska krångla med bankerna :man_facepalming::man_facepalming: Ja jag får väl kolla med andra banker då. Vill bara ha det löst… Sen är mycket bundet med så blir dyrt att lösa lånen o flytta till annan bank. Känns som jag inte kommer få ha kvar huset… Fan också… Ska kolla med andra banker men ser mörkt ut tycker jag…

Jobbig situation… Går det kanske att lösa på något annat sätt? Har din förälder en lägenhet eller ett hus som det går att höja lånet på? Då kanske du kan minska ditt nuvarande lån till en nivå som banken kan acceptera. Sedan lånar du mellanskillnaden av din förälder i stället. Skriv ett skuldebrev där det står hur mycket du har lånat och att du betalar räntan för lånet.

Men det hänger ju på att föräldern äger något som går att belåna och tycker att upplägget är okej. Jag löste det på ett liknande sätt för egen del. Det var många veckor med panik först, när jag trodde att jag inte skulle kunna behålla huset.

Ja det är ju en lösning på det hela. Det känns så enormt dumt tycker jag att be om en så gigantisk tjänst. Känner mig dum. Kändes jobbigt att fråga min pappa om han kunde tänka sig att vara medlåntagare ens… Att få honom att låna upp på sitt hus känns ännu jobbigare… Känner mig typ elak nästan. :cry: Han blir pensionär i år med och jag tror inte de har så mycket kvar att låna upp på sitt hus. Lånat upp en del under åren tror jag. Men jag vet ju inte säkert…
Har frågat men fick varken ja eller nej angående medlåntagare. Han tyckte jag ska kolla med banken om jag får stå på det själv först. Så får vi se typ. Men om swedbank inte ens tillåter medlåntagare så måste jag byta bank med… Så jäkla mycket krångel i en redan jobbig tid…
Ibland tänker jag att det kanske vore lättare att bara ta en lägenhet. Velar som fasen fram o tillbaka… Känns svårt att kunna renovera mitt hus ensam med… Rent ekonomiskt alltså… Men samtidigt skönt att ha hus när man har 3 barn… Uuuhhh kan inte någon bli min förmyndare och bestämma allt åt mig?.. För jobbiga beslut just nu…

1 gillning

En lägenhet ger dig mer tid för barnen.
Vitvaror, värmepanna, rör går sönder och behöver bytas, trädgården behöver skötas, tak bytas, fasader målas. Har du tiden, orken, pengar och lusten att sköta allt det? Eller är panna, tvättmaskin, spis, gräsklippare m m så pass nytt att du hinner bygga upp en ekonomisk buffert så du har råd att fixa det när det börjar krångla?

3 gillningar

Ja så är det ju. Är gammalt badrum och kök men det går att leva med som det är. Är gammal stil mest. Men så småningom måste man ju göra badrum såklart… Trädgården sköts av robotgräsklippare som delas med grannen. Alla träd har vi tagit bort så trädgården är väl hyfsat lättskött ändå…
Nä usch jag vet inte vad fan jag vill ärligt talat… Befinner mig i nåt sorts hål och mår mest skit… Alla omkring mig säger olika om vad de tycker jag ska göra. En del tycker absolut att jag ska bo kvar och en del tycker absolut lägenhet… Jag blir så förvirrad… Så mycket tankar. Känner mig utmattad psykiskt och fysiskt typ…
Ska ringa banken imon iaf och kolla om jag ens får stå på huset själv. Så får jag fatta ett beslut när jag har all fakta…
Önskar det fanns en knapp som kunde stänga av alla tankar och känslor… Hade varit skönt…

1 gillning

Vad vill du?
Går spisen, toaletten, handfatet, rören, tvättmasiknen, kyl/ frys, behöver golv fixas, krävs omtapetsering - det är inte billigt. Behöver fadaden målas om, vilket skick är taket och grunden?

Vad vill du? Hur mycket ork, kunskap, pengar, verktyg har du för att fixa det som behöver göras i löpande underhåll?

Vad vill du lägga tid, kraft och pengar på?

Den enda som kan svara på vad som känns bäst för dig. Tar du hellre och drar iväg på utflykt med barnen än målar om garage, tvättar fönster, rensar rabatter, byter fönster, fixar avloppet, tapetserar om, byter golv, skottar snö m m?

1 gillning

Jag förstår poängen. Det är mycket jobb med hus. Men inte som att man gör sånt varenda dag. Sem har jag inte barnen på heltid så jag skulle kumna göra såna saker den tiden jag inte har dem. Grunden är ok, fasede är tegel och i bra skick. Taket är gammalt men helt och funktionsdugligt. Invändigt kan man ju vilja tapetsera om och sådär men det är inget MÅSTE. det är mest ytskikt liksom. Vivaror är nya. 3 sovrum är renoverade och hallen. Lite ogräs finns ju att rensa men hyfsat lättskött trädgård faktiskt eftersom vi inte har vare sig buskar eller träd och har en automower.
Men ja, man får troligen lite mer tid i lägenhet. Det är sant. Vi får se vad banken säger. Får jag ta der själv kanske jag testar i några månader, ett halvår. Funkar det inte kan jag bara sälja då istället tänker jag.

2 gillningar